The Dogs

Garasjerockerne i The Dogs er et knippe veteraner fra Oslos rockemiljø, men Kirstopher schau, Mads Martinsen, Roar Nilsen, Kenneth Simonsen, Henrik Odde Gustavsen og Stefan Höglin har aldri vært råere enn de er nå. 

Bandet startet i 2011 med å gi ut musikken sin på svært limiterte, håndlagede syvtommere, og platedebuterte høsten 2013 med Set Yourself on Fire and Follow the Smoke. The Dogs har i en årrekke markert seg som et av de mest hardtarbeidende vi har i Norge. De er konstant på turné og slipper album i januar hvert eneste år.

For sjette år på rad er The Dogs i 2018 ute med ny plate. The Grief Manual har høstet den ene gode anmeldelsen etter den andre. Med tekstforfatter Kristopher Schau i spissen, leverer de tradisjonen tro, ti nye rockelåter som virkelig setter seg i hodet. Schau beskriver årets album på denne måten:

– Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i 5 låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12 så vi kan luke ut 2 og putte på B-sider, og tidligere så har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det blei 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok, hadde mer tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys), som tilfører en duft av Sverige på det hele, forteller han.

Som alltid ble mesteparten av The Giref Manual spilt inn live. Men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.

– Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. “Prelude To Murder” har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på “Whatever Your Dreams Are” , som vi slipper som B-side på en singel utpå nyåret. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn, sier Schau.

Foto: Glenn Melling