Stein Torleif Bjella

Visekunsteren fra Ål har markert seg som en helstøpt liveartist. På små, intime klubbscener, så vel som på landets aller største festivalscener. 

«Overveldende fantastisk, rett og slett», skrev Dagbladets anmelder etter å ha sett Bjella på Øya i 2011 og trillet til seks på terningen. «Gleden ved å være sørgmodig», konkluderte VGs anmelder etter å ha sett ham på samme festival tre år senere.

Stein Torleif Bjella gjorde seg for alvor bemerket med solodebuten Heidersmenn i 2009. Albumet ble svært godt mottatt og gjorde seg fortjent til to spellemannnominasjoner. To år senere kom oppfølgeren Vonde Visu som, om mulig, ble enda bedre mottatt enn debuten. Den nådde helt opp til tredje plass på VG-lista, og sørget for at Bjella kunne innkassere både Spellemannpris, Prøysenprisen, Bendiksenprisen og Kulturprisen for Ål kommune.

Hans tredje soloalbum, Heim for å døy, avsluttet trilogien i 2013, og sørget for at han fikk Edvard-prisen i klassen “tekst og musikk. Plata er en målrettet og tilsynelatende endelig reise gjennom et musikalsk landskap, fullt av motbakker og store djup, overhengende melankoli og underliggende komikk, små kriser og monumentale viser.

2016 kom fjerdealbumet, Gode Livog endelig er han heime. Visekunsteren fra Ål lever i beste velgående, heldigvis. Det samme gjør melodiene, historiene og formidlingsevnen. For selv om man lever godt der oppe ved Langfjella, er ikke kjærligheten noen spøk der heller. Like lite som i tettbygde strøk. En oppfølgingsprat følger. Firbeinte venner og stjernepar. Dager som krymper og etableringsfaser som stadig blir lengre.

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard